דיבור

דיבור הוא היכולת לתקשורת מילולית, יכולת השייכת רק למין האנושי. זהו למעשה החלק הביצועי של הפקת השפה. מדובר על אוסף של פעולות מוטוריות – פיזיולוגיות, שמבצעות בפועל את הסימנים המוסכמים של השפה (מילים). הדיבור הוא דרך לשימוש בשפה, הוא מאפשר תקשורת מיידית עם הסביבה הקרובה. באופן כללי, הדיבור של ילדים הולך ונעשה ברור יותר ככל שהילד מתבגר.

בתחום הדיבור קלינאי התקשורת עוסקים במספר נושאים, והם: היגוי, גמגום וקול.

להפרעות דיבור עשויות להיות השלכות לתחומים אחרים. ילד שדיבורו אינו מובן עלול לחוש מתוסכל ועצבני בסיטואציות יום-יומיות פשוטות. למשל בגן הילדים, כאשר ניסיונותיו לדבר עם חבריו לא יעלו יפה, והוא לא יובן. בנוסף לחוויה הרגשית השלילית, הוא עלול לפתח קשיי התנהגות משניים, למשל להרביץ או לנשוך. ילד שאינו מובן וחווה כישלון בתקשורת עם בני גילו, עלול "להתייאש" ולסגת מניסיונות לתקשר. כך לצד הקושי בדיבור ייווצר קושי בתקשורת – הסתגרות והימנעות.

tip-darkאם הדיבור של ילדיכם אינו מובן או משובש, נסו לחלק יחד איתו מילים להברות. למשל, אם הילד אומר "ננה" אמרו "נכון, זו ב-נ-נה". אם הילד אומר "אן", אמרו "נכון, הנה שול-חן". אחרי שהילד ישמע כמה דוגמאות של "מילים מחולקות" הוא יוכל לחלק בעצמו מילים להברות, וכך לשפר את מובנותו.
tip-darkתהליך הדיבור, או: איך מופקת מילה?
תחילה נערך חיפוש במרכזי השפה במח אחר המילה אותה רוצים לומר.

מציאת המילה בזיכרון.

המילה מתורגמת לאותות עצביים המפעילים מכלול שרירים. פקודות ספציפיות הנשלחות לאברי ההיגוי (לשון, לחיים, שפתיים, חיך), ומורות להם איזה צליל (הגה) לייצר.

שרירי אברי ההיגוי מבצעים את הפקודות שנשלחו, ומייצרים את צלילי המילה במהירות הנכונה, ובסדר הנכון.


מלאו פרטיכם ואצור עמכם קשר בהקדם